bib-nu.dk © 2012                    

 

Sanserne:

I praksis arbejder sanserne sammen for at give os et helt og nuanceret billede af os selv og vores omverden og påvirker og påvirkes gensidigt af hinanden. Det er kun i den teoretiske beskrivelse af sanserne, man kan dele dem op enkeltvis.

I træningen af børn med en nedsat evne til at bearbejde sanseindtryk, arbejder jeg primært med den taktile (føle), vestibulære (balance) og proprioceptive (muskel/led) sans, samt synssansen.

 

Labyrintsansen

Kært barn har mange navne. Denne sans kaldes blandt andet også vestibulærsansen, tyngdekraftsansen og hovedbalancesansen.

Sansen er placeret i det indre øre. Den registrerer hovedets bevægelser og er under konstant påvirkning af tyngdekraften. Sansen fortæller os blandt andet, om vi accelererer eller decelererer, med hvilken kraft vi gør det og i hvilken retning. Sansen har betydning for tonus (musklernes grundspænding) og arousal (hjernens vågenhedstilstand), ligesom den er tæt forbundet med øjenmuskulaturen. Sansen har ligeledes indflydelse på blandt andet talen og mave / tarmfunktionen.

Muskel / ledsansen

Denne sans bliver også kaldt proprioceptivsansen, den kinæstetiske sans og stillingssansen.

Den består af sanseorganer (receptorer) placeret i kroppens led, muskler og sener. De informerer os blandt andet om, hvilken stilling de forskellige kropsdele indtager i det fysiske rum, om de forskellige muskler er spændte eller afslappede, og med hvilke hastighed de arbejder. Informationerne har blandt andet betydning for kropsbevidstheden, fin- og grovmotorik og fornemmelse for rum og retning.

Følesansen

Denne sans kaldes også for taktil- eller berøringssansen.

Følesansen består af sanseorganer (receptorer) placeret overalt i hud og slimhinder. Nogle sanseorganerne er tættere placeret på kroppen end andre steder, for eksempel har forsiden af kroppen, håndfladen flere sanseorganer end ryggen.

Sansen er inddelt i 2 undersystemer:

Det ene system kaldes det beskyttende system: Det registrerer let berøring, varme/kulde og smerte.

Det andet kaldes det diskriminerende system: Det aktiveres ved faste tryk og aktiv berøring. Ved hjælp af blandt andet dette system udforsker og lærer barnet om omverden.

Sansen har sammen med labyrintsansen stor indvirkning på vores sociale kompetencer.

Synssansen

Synssansen registrerer lys, mørke og farve.

Synssansen består af to selvstændige systemer. Det ene – parvosystemet - registrer blandt andet genstandes overflade, form herunder også farve. Det andet - magnosystem - registrerer blandt andet bevægelse, og hvor ting befinder sig i det fysiske rum. Dette system har betydning for vores rumlige orientering.

Synssansen er, sammen med føle-, labyrint, og muskelledsansen, en del af det ”at kunne holde balancen”

 

Høresansen

Høresansen også kaldet den auditive sans registrerer trykbølger- eller svingninger, og er ligesom labyrintsansen placeret i det indre øre.

Hørelsen hjælper os med at fastlægge retning og afstand, samt at lokalisere andre i forhold til os selv. 

Smagssansen

Denne sans kaldes også den gustatoriske sans.

Den består af ca. 10.000 smagsløg, som primært er placeret på vores tunge. Smagsløgene kan kun registrere søde, sure, salte og bitre smagsindtryk. Alle andre smagsoplevelser skyldes lugtesansens indblanding.

Lugtesansen

Denne sans kaldes også den olfactoriske sans.

Den består af sanseorganer (receptorer) beliggende i næsehulens slimhinde.

Mennesket kan skelne mellem ca. 10.000 forskellige lugte.

 

OBS: Det er vigtigt at være opmærksom på, at listerne ikke er udtømmende, og at symptomerne hos nogle børn kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet.

Kontakt os og hør nærmere

Tilbage